In het digitale tijdperk neemt het aantal personen dat op regelmatige basis online aankopen doet, in Spanje juist af. Dat blijkt uit de Barometer Shopperview van de Aecoc, de overkoepelende organisatie voor fabrikanten en distributeurs.
Slechts 2,4% van de Spanjaarden, 1% minder zelfs dan vorig jaar, doet regelmatig zijn of haar boodschappen online.
Wel neemt het aantal online aankopen toe bij degenen die dit kanaal als tweede kanaal gebruiken. In dat geval neemt het aantal gebruikers toe van 3,3 procent tot 4 procent, hoewel dit de daling onder de ‘heavy users’ niet compenseert.
23,4% koopt online
Als ook degenen die in de afgelopen zes maanden ‘wel eens iets’ online hebben gekocht, worden meegerekend (groei van 16,7 naar 17 procent) blijkt dat het aantal online kopers ongeveer gelijk blijft ten opzichte van vorig jaar: 23,4 procent.
Het onderzoek bevestigt eerdere analyses zoals die van Kantar Worldpanel waarin wordt gesteld dat op het gebied van voedingsmiddelen de online verkoop niet echt goed op gang komt en dat deze slechts 2% van alle verkoop in Spanje omvat.
Supermarkt
Van de ondervraagden doet 80% wekelijks boodschappen bij de supermarkt, in de eerste plaats omdat die in de buurt is (23,7%), in de tweede plaats vanwege de prijs (17%) en in de derde plaats vanwege de kwaliteit van de producten (7,7%). Van alle aankopen van levensmiddelen wordt 66% gedaan in supermarkten en 13,8 % in discountwinkels. Daarna volgen de zogenoemde hypermarkten met 13,6%. Deze laatste worden overigens wel het best gewaardeerd door gebruikers.
Gezond steeds belangrijker
Voor het komende jaar wordt verwacht dat zogenoemde ‘health artikelen’ steeds belangrijker worden. Uit het onderzoek blijkt dat 45,6% van de mensen van plan is om volgend jaar meer gezonde producten te kopen. 32,3% van de mensen gaat voor low fat producten en voedingsmiddelen met weinig suiker, terwijl 30,8% van plan is om meer biologische artikelen te kopen.
Bron: dagblad Expansión.
Wil jij ook succesvol zaken doen in Spanje?
Wij richten dochterbedrijven één tot drie maanden sneller op dan andere kantoren doordat:
- Wij weten precies welke documentatie en informatie er nodig is vanuit Nederland en België.
- Wij weten hoe we de fiscaal-juridische en volmacht structuren van het Spaanse dochterbedrijf op de structuren van het Nederlandse of Belgische moederbedrijf af dienen te stemmen.
Wij hoeven dit wiel niet steeds opnieuw uit te vinden, met ons kun je direct van start.
Vanwege dezelfde reden kun je via ons zes maanden tot een jaar eerder in full business zijn dan via andere partijen (die mogelijk op andere gebieden weer meer gespecialiseerd zijn dan wij, geen probleem, maar ook niet jouw of ons voordeel).
Profiteer van onze tips
Wij houden relaties gratis op de hoogte van relevante ontwikkelingen. Wil je ook op de hoogte blijven?
Meld je dan makkelijk aan via een klik op de button ‘Gratis Tips’ rechts op deze pagina. Zorg dat je meer weet dan je concullega 🙂.
Gratis downloads om je snel op weg te helpen
Wil je je snel inlezen? Download gratis:
- Dochterbedrijf in Spanje onder een Nederlandse BV
- Your subsidiary in Spain under a Belgium parent company
Wil je makkelijk een vraag stellen?
Heb je vragen over het zaken doen in Spanje? Of wil je een vrijblijvende offerte voor het oprichten van een dochterbedrijf in Spanje of het verzorgen van de boekhouding en belastingaangiften van je dochterbedrijf in Spanje?
De initiatiefnemer van de website DochterbedrijfSpanje.nl/be, Euro Economics (sinds 1996) is met een team van ruim 60 medewerkers het grootste Nederlandstalige kantoor in Spanje.
Profiteer van onze ervaring en stel makkelijk je vraag via deze link.